piątek, 29 marca 2024

Wiadomości

  • 15 komentarzy
  • 9989 wyświetleń

Via Bialtica staje się faktem

Dwa ostatnie fragmenty S61, domykające przebieg międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica, zostały skierowane do przetargu. Dokumenty dotyczące odcinków od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł Podborze) do Śniadowa i od Śniadowa do węzła Łomża Południe 27 kwietnia br. w Ostrowi Mazowieckiej podpisał wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Jest to miejsce, gdzie przyszła S61 łączyć się będzie z budowaną właśnie drogą ekspresową S8 Wyszków - Białystok, a tym samym całą siecią dróg ekspresowych i autostrad w Polsce.

Prawie 190 km w przetargach

Ogłoszenie przetargu trafi teraz do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej, a potem, w pierwszych dniach maja, pojawi się na stronach GDDKiA. W ten sposób cała droga ekspresowa S61, czyli łącznie niespełna 190 km (nie licząc gotowej części obwodnicy Augustowa i budowanej już obwodnicy Suwałk), będzie objęta postępowaniem przetargowym. Nieograniczonym na terenie województw podlaskiego i mazowieckiego (poza odcinkiem od Suwałk do granicy Państwa w Budzisku) oraz dwuetapowym w województwie warmińsko-mazurskim (Szczuczyn - Ełk - Raczki). Przejście do drugiego etapu przetargu dla tych odcinków o długości 63 km nastąpi w najbliższych miesiącach.

Kryteria przetargowe

Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty oprócz kryterium ceny (o wartości do 60%), stosowane będą także kryteria jakościowe (łącznie o maksymalnej wartości 40%). GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy od daty zawarcia umowy, a minimalny termin realizacji wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy (wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie). Cała droga ekspresowa S61 przewidziana jest do współfinansowania ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Po nowym śladzie

Inwestycja ma być realizowana w systemie Projektuj i Buduj. Zgoda na przetarg obejmuje dwa odcinki o łącznej długości prawie 36,5 km. Zaprojektowano je w zupełnie nowym przebiegu, w pobliżu istniejącej drogi wojewódzkiej nr 677 Ostrów Mazowiecka - Łomża. Jak na całej S61 także i na tych fragmentach powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne i pas rozdziału. Droga będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego oraz będzie przygotowana pod obciążenia 115 kN/oś. Realizację inwestycji obecnie planuje się w latach 2018-2021. Na odcinku Ostrów Mazowiecka - Śniadowo o długości 19,4 km przewidziane są dwa węzły (Podborze i Komorowo), a na odcinku Śniadowo - Łomża Południe o długości 16,99 km  jeden (Śniadowo).

Dzieje się na S61

W tym roku ruszyły także prace budowlane na obwodnicy Suwałk w ciągu trasy via Baltica. Inwestycja z etapu projektowania przeszła w fazę „realizacji w terenie”. Do wiosny 2019 r. ma powstać wokół miasta prawie 13 km drogi S61, mającej się połączyć z ekspresowym fragmentem wybudowanej w latach 2011-2014 obwodnicy Augustowa.

Z kolei sąsiedni odcinek S61 Suwałki - Budzisko o długości 24,2 km doczekał się już rozstrzygnięcia przetargu. Wkrótce planowane jest podpisanie umowy. W tym roku ogłoszone też zostały przetargi na pozostałe, podlaskie odcinki S61. Na początku lutego odcinki od węzła Kolno aż do Szczuczyna oraz pod koniec marca cała obwodnica Łomży.

Z kolei 3 kwietnia br. GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę drugiej jezdni (6,5 km) obwodnicy Szczuczyna.

 

---------------------------------------------------------------

Via Baltica, to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Europą Zachodnią.  Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego, została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.

Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8 na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61 na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin - Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna, obwodnica Augustowa.

 Obecnie w budowie, obok obwodnicy Suwałk, są odcinki: S8 Marki - Radzymin o długości 15,4 km, którego ukończenie jest planowane w listopadzie 2017 r. oraz Wyszków - początek obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej o długości 29,1 km. Oddanie do ruchu tego odcinka planowane w lipcu 2018 r.

 

Komentarze (15)

Dla wszystkich niedowiarków - TO BUDUJE PIS !!!!!

Dlaczego na zdjęciu mapki widzimy inny przebieg drogi ekspresowej do Białegostoku niż ostatnio deklarował p. Gwiazdowski? Nie prześpijcie tego kolejnego tematu...

Jakoś Via Baltica nietrafila tylko w obwodnice Augustowa i Bargłowa Kościelnego ale pięknie ominęła Grajewo co świadczy tylko i wyłącznie o nieudolności Grajewskich poprzednich władz...nic dodac nic ując..Augustów ma obwodnice Barglów ma a grajewo też ma ale... nieudaczników..hihi..szkoda ze Latarowski nie byl wtedy Burmistrzem...ale chociaz teraz w koncu cos drgnęło w drogach parkach ulicach inwestycjach....no poprzednik Basen..ale wczesniejsi...opuścmy zaslonę milczenia...

To nie PiS buduje Edku. Wszystko rozpoczęto za PO.
Więc jeśli tylko PiS nie przyłoży do tego ręki, to będzie wszystko dobrze.

Zgadzam sie z toba michale. Ale pomyliles pojecia bo powinienes napisac ze jak po nie powolla nastepnej komisji sledczej tto moze cos z tego wyjdzie,,tak budoowali obeodnice poslowie z grajewa i byly burmiuistrerz ze jej nie ma

Michale_czy to co napisales nie jest chore tak jak twojePO_podac adres psychiatry moze was uleczy,moze to jeszcze choroba uleczalna

Zgadzam sie z toba michale. Ale pomyliles pojecia bo powinienes napisac ze jak po nie powolla nastepnej komisji sledczej tto moze cos z tego wyjdzie,,tak budoowali obeodnice poslowie z grajewa i byly burmiuistrerz ze jej nie ma

PO nie budowało tylko gadało że będzie budować. PiS rządzi ledwo 1,5 roku i budowa zaczęta. A w zanadrzu Via Carpatia. Wystarczy wyłapac złodziei i pieniądze na wszystko się znajdują.

Edek, widzę że Twoja wiedza jest na bakier z rzeczywistością. PO wszystko przygotowało tzn. sprawy wykupu gruntów, wszystkie administracyjne, a PiS jedynie robi końcówkę i zbiera zasługi. Michał masz zdecydowanie rację.

piotr... lekarzy u nas jak na lekarstwo, ale od czasu do czasu szamani w kieckach odprawiaja msze za uzdrowienie- slyszalem, ze niektorych cos tam "gleboko dotyka" podczas seansow !

Edek dalej wspieraj PiS to zamiast dróg ekspresowych będziesz miał tylko dróżki na rowery. Budżet i pieniądze na budowę dróg ekspresowych pochodzi z UE, który jest w takiej postaci został wywalczony za czasów PO. PiS robi wszystko, aby zostały na nas nałożone sankcje. A jeśli one zostaną nałożone i jeśli w następnym budżecie fundusze dla Polski zostaną odcięte to te drogi nie zostaną nawet dokończone, bo zabraknie kasy. PiS robi wszystko, unia się rozpadła.

Złodziejstwo to dopiero teraz jest. Idioci bez wykształcenia zarabiający po 50 tys. zł za doradzanie w dziedzinach obronności czerpiący doświadczenia z filmów Sci-Fi.

przecież tiry pojadą dwupasmową na suwałki, nie będą jechały przez grajewo, to po co beczycie

do Katolicco co ty wiesz o zdrowiu dobrze że je masz lepiej nie wywołuj wilka z lasu a poza tym dlaczego tak kipisz nienawiścią do kościoła

co wy mówicie kosmopolici wierzycie w unię jak w boga przecież polska więcej płaci niż bierze z tej unii

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.